DE KALLAR DET SKOLSYSTEM

Så. Jävla. Slut. Som. Människa.
 
Ska vara helt ärlig och öppen, precis som allt annat i denna livs blogg. I ettan var allting kämpigt, skolan var med andra ord det sista jag kunde tänka på. Allt annat flög runt i huvudet. Jag var ständigt ledsen och hade stora sömnsvåigheter. När jag väl somnat om natten så vakna jag bara. Jag var så jäkla tankespridd. All kaos i klassen och socialt gjorde inte saken bättre. Allt som inte fick hända, hände kan man säga. Jag försov mig ofta och orkade helt enkelt inte med skolan mer än hälften. Jag blev sjuk stup i kvarten, antagligen pga min dåliga sömn och livsrytm. Italienskan fick ta skiten. Allt lät som kinesiska i mina öron. Det var helt jäkla omöjligt att lära sig allting, speciellt samtidigt som man tänkte på alla andra 1010 saker hjärnan ville tänka på. Det slutade med att jag fick ett F, vilket jag faktiskt tycker är förståeligt. Visst min kompis i samma grupp fick också F på precis ALLA prov men lyckades ändå få till ett E av någon konstig anledning. Sen samhällsknskapen. Det var som om min lärare hade ögon i nacken som endast såg allt dåligt jag gjorde. Hon såg bara när jag kollade klockan på mobilen osv. Sen åkte jag med släkten till Mexico och det gjorde inte saken bättre. Hon började bli riktigt otrevlig mot mig. Hon såg/ser mig aldrig när jag räcker upp handen och hon låtsas som hon inte hör om jag säger något, och hon pratar inte med mig över huud taget om det inte är nödfall typ... Hur som helst fick jag inte ett enda F på någon kriterie förutom en sak jag missade men hon sa att jag endast kunde vara aktiv på lektionen för att väga upp det. Jag försökte men när man får hennes respons tillbaka och bara blir nonchalerad så blir man trött! Klart som fasen man inte vill va överdrivet trevlig, ta kontakt eller försöka visa henne att man kan då? Utan att få en enda tillsägelse eller F varning, så visade det sig att jag fick ett F i slutbetyg av henne med? Jag pratade med henne direkt när jag kom tillbaka till skolan och hon hade inte alls mycket att säga, men efter någon sekunds pratstund gav hon mig faktiskt en vänlig blink och sa att hon skulle ändra det till ett E efter ett tag i tvåan. Hoppas verkligen att hon gör det, för hallå! SAMHÄLLSKUnSKAP ÄR INTE SVÅRT! Men om de nu kan vara så att en sak jag missade gör så att jag kan få ett F i slutbetyg, trots att jag faktiskt fått bla C på andra saker i ämnet. Medans endast en massa F på exakt allting i Italienska kan ge ett E? VAD FAN ÄR DÅ FELET I VÅRT SVENSKA SKOLSYSTEM?! Eller är det bara katedralskolan det är fel på?! Nu sa min mentor lite spontant på utvecklingssamtalet att jag inte får "ta studenten" pga italienskan. OCH SEDAN NÄR BLEV ITALIENSKA VIKTIGARE ÄN SAMHÄLLSKUNSKAP? Och det är inget skolan tyckte var viktigt att informera om? Självklart kom det som en chock för mig, men det kanske går att odna som tur är.. Men fasen så tom jag känner mig just nu, tårarna har runnit i omgångar och allting känns endast hopplöst. Jag känner mig lurad av mänskligheten av alla orättvisor och hur kunskap inte alls betyder allt. Allting känns hopplöst. Jag ville för första gången bara ge upp, totalt. Tack och hej typ. Men det ska jag inte. För jag ska kämpa.

  6 kommentarer på "DE KALLAR DET SKOLSYSTEM"

Postet av: Louise Ericson
Du är stark Bella och jag vet att du klarar det! Du klarar allt som du verkligen vill och finns här för dig hela tiden, de vet du <3
Svar: Älskar dig!!! Ska försöka. Blev helt knäckt! <3
Isabella Forsman
2013-09-25, 19:06:37
Postet av: Simon
Klart du kan ta studenten även fast du har underkänt i Italienska. Spelar ingen roll vad man har för betyg, alla kan ta studenten oavsett. Men man vill ju inte ha underkänt för det haha, oroa dig inte :)
Svar: hihi vilket possitivt svar! Denna dag har inte varit bra, så en ljusning iallafall. Dock sa hon att man får betygen som en "summering" istället vilket inte har samma kraft som ett vanligt eller vad hon nu sa när hon knäckte mig :)
Isabella Forsman
2013-09-25, 19:56:40
Postet av: Simon
Haha, jaha okej förstår att du blev depp när hon sa det, skulle jag också blivit. Men det där "du kommer inte kunna ta studenten för att du har underkänt" är ingen sanning i! Jag tog inte studenten med några speciellt lysande betyg det här året, hade underkänt i två ämnen men aldrig någonsin var det någon som sa något om att inte få ta studenten! :)
Svar: Tack! Nu blev jag på mycket bättre humör! Blir bara så arg. Och sen är inte italienska något som är jätte kul.... :D
Isabella Forsman
2013-09-25, 21:16:26
Postet av: Simon
Haha vad bra! Kände att jag var tvungen att skriva när jag läste ditt inlägg! hah förstår det, jag hade franska och det var inte heller kul.Ta vara på tiden på katedral, för studentdagen går hur fort som helst! Tro det eller ej men man saknar faktiskt Katte... :D
2013-09-25, 22:01:11
Postet av: Carolina - Stall Assla
Herregud finns människor till allt... Stå på dig!
2013-09-27, 22:13:15
URL: http://asslatjejerna.se
Postet av: P i X E L I E - Erica Pettersson
Lycka till! Hoppas att allt löser sig till det bästa till slut :-)

Angående Studenten (i kommentarerna ovan)... Idag kan alla elever vara med på Studenten för att Studentexamen avskaffades för ganska länge sedan (någon gång under 60-talet, vad jag förstått. Men är inte 100 säker).
Endast namnet "Studenten" och själva firandet lever kvar för att fira att gymnasiet är slut, men Studentexamen finns inte.
Det är därför som alla kan vara med på studentdagen.
Däremot kan man istället för Slutbetyg få ett s.k. Samlat betygsdokument, om man inte klarat sig i något ämne. Eller, när jag gick (gick ut 2003), så var det om man fick "streck", alltså om det inte fanns tillräckligt med underlag för att ge ett IG, som man fick ett Samlat betygsdokument.
Vilket betyder att man inte hade/har ett Slutbetyg från gymnasiet, och därmed inte kan t.ex. söka vidare till högskola/universitet.

Men som sagt; alla får vara med på studentdagen eftersom det bara är ett firande att skolan är slut.
Nu är jag ju inte hundra säker på hur det ser ut idag, eller hur det kommer se ut i framtiden; men det här är den kunskapen jag har angående Studenten.

Om det skulle visa sig att man återinför Studentexamen så kommer det mest troligt innebära att man kommer att ha Slutprov sista terminen, och klarar man inte dem så får man helt enkelt inte ta Studenten.

Ursäkta mastodontkommentaren ;-)
Hoppas du får en bra helg!
2013-09-27, 22:28:16
URL: http://pixelie.webblogg.se

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:

Follow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on Bloglovin


DITT NAVN HER

+ Legg meg til som venn


Kontakt/sponsorer:
  • e-mailen din her





    Design laget av Julie Viktoria